Programma's - The Royal Wind Music

Programma's

Nostre Maistre et Bon Père

Foto: Jasmin Peco

Meesters en gezellen in de muziek van de Renaissance

Dit programma volgt het spoor van de kostbare erfenissen van muzikaal vakmanschap die de grote meesters van de Renaissance over heel Europa doorgaven aan hun leerlingen. De verwerking van deze erfenissen bracht een wonderbaarlijk mooi repertoire voort dat varieert van het geestelijke tot het wereldlijke, van rijke kunstige weefsels van missen en motetten tot warmbloedige emotionele madrigalen en tot dansen en liederen met een levendig, vindingrijk en speels karakter.

Als je de sporen van deze nalatenschap volgt, raak je gefascineerd door de jnzinnige ontwikkeling van de renaissancemuziek gedurende meer dan twee eeuwen en door de talloze stilistische variaties, of het nu gaat om een motet, een cantus rmus-mis, parodie-mis, frottola, madrigaal, chanson, fantasia, of om een dans of een combinatie daarvan. In al die muziekvormen draagt elk werk de handtekening van zijn componist door de behandeling van de stemvoering. Wat het onderzoek extra interessant maakt, is het feit dat deze handtekeningen deel gingen uitmaken van verschillende lijnen in de relaties tussen meesters en leerlingen. Sommige meesters raakten internationaal bekend en hadden leerlingen uit allerlei landen, met als gevolg een vermenging van stijlen.

Muziek van Gilles Binchois, Jean Ockeghem, Jean Richafort, Giovanni Battista Buonamente, Johan Steffens, Claudio Monteverdi en anderen.

Concept, programma en arrangementen: Petri Arvo

Cosmography • Staalkaart van meerstemmigheid

Foto: Santiago Torralba

Een constellatie van Europese meesterwerken uit drie eeuwen

Kosmografie is de wetenschap die het heelal beschrijft, met alles dat er deel uitmaakt. Maar het woord kosmografie verwijst ook naar een visuele verbeelding van het heelal, en op gedetailleerdere schaal refereert het aan de informatiebronnen en beschrijvingen van kleinere stukjes van onze planeet. Zo werd bijvoorbeeld in 1637 een reisgids van Londen uitgegeven met de titel A carriers cosmography met onder meer informatie over overnachting en vervoer.

Tijdens de laatste vijftien jaar heeft The Royal Wind Music diverse muzikale werelden bezocht. A Cosmography of Polyphony brengt hoogtepunten uit deze verschillende werelden bij elkaar en presenteert een beeld van het complete muzikale universum van het ensemble. Het repertoire varieert chronologisch van de vroege Franco-Vlaamse polyfonie rond 1500 tot de ontroerende koraalbewerkingen van Johann Sebastian Bach, meer dan twee eeuwen later geschreven.

Uit het programma blijkt de fascinatie van The Royal Wind Music voor een groot scala aan muziekstijlen. Een van de specialiteiten van het ensemble is de expressieve en veelzeggende uitvoering van vocale muziek in een instrumentale bezetting, in dit programma vertegenwoordigd met motetten en chansons van Tomás Luis de Victoria, Orlando di Lasso en Josquin Desprez. Uiteraard is er ook ruimte voor speelse virtuositeit. Die zoeken we in de Italiaanse stijl, met muziek van Frescobaldi, en voor bijzondere muzikale experimenten zoals hartverscheurende chromatische wendingen luisteren we naar de extravagante componist Gesualdo. En tot slot keert The Royal Wind Music terug naar zijn thuishaven met Engelse instrumentale muziek van o.a. John Dowland en Anthony Holborne.

Muziek van Josquin Desprez, Tomás Luis de Victoria, John Dowland, Girolamo Frescobaldi, Johann Sebastian Bach en anderen

Concept, programma en arrangementen: María Martínez Ayerza

Topstukken & Kopstukken

Foto: Yatho Photography

Meesterlijke muziek door The Royal Wind Music en publiek

The Royal Wind Music presenteert een spliksplinternieuw familieprogramma waarin kinderen en hun families een actieve rol krijgen. In Topstukken & Kopstukken volgen we Tobias Top van 8 jaar, hij heeft net een nieuwe blokfluit en ontdekt dat hij daarmee met vogels en alle dieren om hen heen kan communiceren. Met zijn kopstuk maakt hij topstukken samen met The Royal Wind Music en de zaal. Doe je mee? Word de ritmesectie, maak een spannend klankstuk, dirigeer The Royal Wind Music en speel mee!

Kinderen zonder blokfluitervaring en eerste- en tweedejaars leerlingen worden met hun blokfluit verwacht. Er is dan een korte workshop waarin we de activiteiten van het concert alvast oefenen. Jullie worden de sterren van de voorstelling!

Traditionele muziek, soundscapes en werken van J.S. Bach, Ferrabosco, Holborne, Mozart, Piazzola en anderen

Peaceful mind, joyful heart

Johann Walther (1527-1578): Jhesus Christus, unser Heiland

Wereldlijke en geestelijke muziek uit de Nederlanden en Noord-Duitsland

De eerste helft van de 16e eeuw was de tijd van de grote kerkhervormingen. De pogingen tot reformatie betroffen niet alleen de geloofsinhoud, maar ook de liturgie en dus ook de rol van de muziek in de kerk. Voor Martin Luther (1483-1546), de aartsvader van het Protestantisme, was het duidelijk: muziek was volgens hem ‘een talent en een Godsgeschenk’, een perfect medium om Gods Woord te verkondigen. In de Lutherse liturgie was muziek dan ook belangrijk, zeker het gezamenlijk zingen van koralen en psalmen. De melodieën van die koralen werden de basis van een ongekende rijkdom aan arrangementen, van eenvoudige vierstemmige harmonisaties tot heel complexe werken zoals de cantates en orgelwerken van Johann Sebastian Bach. De koraalbewerkingen in dit programma laten horen hoe expressief Bach en zijn tijdgenoten de fijnzinnigste subtiliteiten wisten te suggereren met zuiver muzikale middelen als harmonie, opbouw en retorisch geladen muzikale motieven.

Luther hield zoveel van muziek dat hij vond dat het de enige kunstvorm was die te vergelijken was met theologie. Volgens hem hebben beide hetzelfde effect: ze leiden tot ‘Ruhe und ein fröhliches Gemüte’, tot rust en een opgewekt gemoed. De geestelijke muziek in dit programma associëren we gemakkelijk met orde en harmonie. De lichtheid van de suites, canzona’s en dansen van Johann Hermann Schein en Samuel Scheidt biedt een feestelijke, virtuoze aanvulling op die serene ernst. 

Programma: María Martínez Ayerza
Arrangementen: María Martínez Ayerza & Paul Leenhouts
Gast artistieke leider: Daniël Brüggen

Sweete Musicke of Sundrie Kindes

Uit: Missa Gloria Tibi Trinitas, John Taverner

Engelse consort muziek uit de 16e en 17e eeuw

'Consort' muziek, oftewel meerstemmige instrumentale muziek, was een van de specialiteiten van Engelse componisten aan het einde van de 16e en begin van de 17e eeuw, en is de thuishaven van The Royal Wind Music. Naar Italiaans voorbeeld introduceerde Henry VIII in Engeland het gebruik van complete sets van één en dezelfde instrumentenfamilie.

In 1540 stelde Henry vijf leden van de Venetiaanse Bassano-familie aan en benoemde hen tot 'the King's Minstrels'. Met dit programma presenteert het ensemble de grote variëteit aan consortmuziek voor blokfluit met ongekende en karakteristieke Engelse vormen zoals de fancy of fantasia: een vrije vorm met contrasterende delen, vol imitatie, ritmische spelletjes en verassende harmonische progressies. Het programma bevat ook muziek voor masques en antimasques. Tijdens een masque wisselden muziek, poëzie en dans elkaar in een rijke enscenering af, en ontstond er vaak interactie tussen de spelers en het publiek. Soms werd voorafgaand aan de masque een antimasque gespeeld, een vaak korter, satirisch stuk. De afwisseling van dergelijk spektakel met melancholisch getinte, vloeiende polyfonie zorgt voor een aantrekkelijk, veelzijdig programma.

Muziek van William Byrd, Thomas Tallis, John Dowland, Anthony Holborne e.a.
Programma, arrangementen en artistieke leiding: Paul Leenhouts

Maarten Altena: Consort Music

Een bijzondere hedendaagse compositie afgewisseld met Renaissancemuziek

De bijzondere klank van The Royal Wind Music heeft de aandacht getrokken van een aantal hedendaagse componisten. In 2012 speelde het ensemble de premiére van het werk Ontkooid voor 13 kleine blokfluiten en orgel van Merlijn Twaalfhoven in het Amsterdamse Orgelpark, samen met organist Matthias Havinga.

In 2013 is een bijzonder werk ontstaan in samenwerking met Maarten Altena. Consort Music duurt ongeveer 30 minuten en is verdeeld in vier delen, die prima te combineren zijn met een selectie uit onze programma's Pourquoy non? of A Cosmography of Polyphony. 

Altena beschrijft zijn werk:

In november 2012 zag ik The Royal Wind Music op de televisie, met een donker en tegelijkertijd heel helder en fraai werk van Cyprien de Rore.

Het lumineuze zoemen en de soms bijna elektronische klank van de groep prikkelden mijn fantasie: misschien kon ik zelf ooit iets voor RWM schrijven, waarbij ik dat ‘lumineuze zoemen’ als uitgangspunt zou gebruiken.

Door tussenkomst van onze gemeenschappelijke vriend, Walter van Hauwe, leerden RWM en ik elkaar kennen en kreeg ik de opdracht een stuk voor ze te schrijven.

Het resultaat is Consort Music. Een vierdelige compositie waarin monodie een belangrijke rol speelt. Zo worden er met verschillende, steeds wisselende instrumenten unisono lange melodische lijnen gespeeld, en klinkt er soms door ritmische accenten een soort tegenstem , die af en toe ook een zelfstandig leven gaat leiden. En het zoemen is heel letterlijk genomen als een denkbeeldig elektrisch orgel begint te fluisteren.

Schrijf U in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Vul uw e-mail adres het veld hieronder en druk op "versturen".